Towards a collaborative model proposal for the educational care of people in mobility situation at school age: conceptual and territorial definitions for the application
Keywords:
Human mobility, Adolescents, Education, Collaborative model, Advocacy strategiesAbstract
In this article we talk about the process that was followed to formulate a proposal for a collaborative work model, to serve the population in a situation of human mobility and of study age. Population that arrives in Mexico either as a result of a process of deportation of the parents or voluntary return of the family from the United States; also of those who in their transit through our country towards the neighboring country to the north are extending their stay or choosing Mexico as their destination. Through a dialogic and collaborative process between actors with different profiles (students, parents, teachers, school directors, academia, social organizations, government agencies, collectives), we share experiences and knowledge, which led us to define problems and needs priority attention for the adolescent population of interest and of study age. We propose action strategies to achieve, in the short, medium and long term, changes in the political and social structures of education and migration, which serve populations of study age and who live in some form of human mobility (immigration, return, transit, refuge)
Downloads
References
Alveiro Restrepo-Ochoa, D. (2013). La Teoría Fundamentada como metodología para la integración del análisis procesual y estructural en la investigación de las Re presentaciones Sociales. CES Psicología, 6(1),122-133.[Consulta 24 de Noviembre de 2021]. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=423539419008
Camacho Rojas, E. y Vargas Valle E. D. (2017). Incorporación escolar de estu diantes provenientes de EUA en Baja California, Sinéctica, Revista Electrónica de Educación (48) Consulta en 1 de junio de 2017, Disponible en: https://sinectica. iteso.mx/index.php/SINECTICA/article/view/659
Canales, A. I., y Meza, S. (2018). Tendencias y patrones de la migración de retorno en México. Migración y desarrollo, 16(30), 123-155.
Castellanos Argüelles, J (2018). La criminalización de los migrantes mexicanos en Arizona desde 1986. Tesis de la Maestría en Estudios de Migración Internacional, El Colegio de la Frontera Norte, Tijuana, B. C., México
Colegio de México (COLMEX) y Comisión Nacional de Derechos Humanos (CNDH) (2021). “Migración de Retorno y Derechos Sociales” del Colmex y CNDH, Disponible en https://migracionderetorno.colmex.mx/educacion/, Recuperado mayo de 2021.
Corona Berkin, S. y Kaltmeier, O. (Coords.) (2012). En diálogo. Metodologías horizontales en ciencias sociales y culturales. Barcelona, España: Gedisa.
Cortez, N. (2012). Bilingües y biculturales. Estudiantes universitarios migrantes de retorno en Valdéz Gardea Gloria Ciria Movilización, migración y retorno de la niñez migrante. Mexico: El Colegio de Sonora.
Dabat, A. (2009). La crisis financiera en Estados Unidos y sus consecuencias internacionales. Problemas del desarrollo, 40(157), 39-74. Recuperado en 24 de noviembre de 2021, de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pi d=S0301-70362009000200003&lng=es&tlng=es.
Durand, J. (2004). Ensayo teórico sobre la migración de retorno. El principio del rendimiento decreciente. Cuadernos geográficos (35) 2, 103-116.
Esquivel Ocádiz, A. (2016). La Etnometodología, una alternativa relegada de la educación. RIDE Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 6(12) [Consulta 24 de noviembre de 2021. Disponible en: https://www. redalyc.org/articulo.oa?id=498153966008
Flores Ávila, A. L., Salinas Escobar, M. E., Zúñiga Villalpando, A., Martínez, S., Cerros Rodríguez, E., Sánchez Bernal, M. F., Ramos Godínez, M., Chávez Hernández, A. y Jefferies, J. (2021). Informe general del PRONACE 310240. México: Conacyt.
Flores, A., Salinas, E., Cerros, E., y Rosario, V. (2019). Informe Técnico proyecto 289088: Cuando el sueño no está en la migración queda la Educación: Retos de la incorporación y permanencia de alumnos provenientes de Estados Unidos en el Sistema de Educación Media Superior de la Universidad de Guadalajara, del Fondo INEE-CONACYT, SEC02/17
Gandini, L., Lozano Ascencio, F. y Gaspar Olvera, S. (2015). El retorno en el nuevo escenario de la migración entre México y Estados Unidos. México: Consejo Nacional de Población.
Jacobo-Suárez, M. (2017). De regreso a “casa” y sin apostilla: estudiantes mexicoamericanos en México, Sinéctica, Revista Electrónica de Educación (48) Consulta en 1 de junio de 2017, Disponible en: https://sinectica.iteso.mx/index.php/ SINECTICA/article/view/712
Jiménez Díaz, D. (2017). Proceso de Integración de los Jóvenes Migrantes Re tornados. Experiencia Educativa. Tesis de Maestría, Universidad de Guadalajara.
Martínez Rizo, F. (2013). El futuro de la evaluación educativa, Sinéctica, Revista Electrónica de Educación (40), Consulta en junio de 2017. Disponible en: https:// sinectica.iteso.mx/index.php/SINECTICA/article/view/50/42
Montoya Zavala, E.C. y Herrera García, M.C. (2015). Retorno Educativo. Jóvenes universitarios de regreso a México. En Montoya Zavala E. C. y Nava Zazueta M. Migración de retorno en América Latina. México, Universidad Autónoma de Sinaloa, Juan Pablo Editor, pp. 277-300
Rodríguez, P. M., y Montoya, Z. C. (2012). Migración infantil, realidad de México y el mundo. Un acercamiento a la Migración de niños mexicanos en Phoenix, Ari- zona. En B. V. Zavala, Nuevos Senderos, Mismos destino. Proceso migratorio e inserción económica de mexicanos en Phoenix, Arizona (págs. 89-113). Culiacan, Sinaloa: Jorales Editores-Universidad Autónoma de Sinaloa.
Salas Alfaro, R. (2016). La migración del retorno en el Estado de México: oportunidades y retos. México: Universidad Autónoma del Estado de México.
Torre Cantalapiedra, E. y Calva Sánchez, L. E. (2021). Criminalización, separación familiar y reemigración a Estados Unidos de varones mexicanos deportados. Estudios Demográficos y Urbanos, 36(2), 637–672. https://doi.org/10.24201/edu. v36i2.1971
Vargas Valle E. y Aguilar Zapeda, R. (2017). Inmigrantes y educación en México. Los nuevos desafíos en la era Trump, RED Revista de Evaluación para Docentes y Directivos, 3(7) 36-51.
Vidales Gonzáles, C. (2013). En diálogo: Metodologías horizontales en ciencias sociales y culturales. Comunicación y sociedad, (20), 239-247. Consulta 24 de noviembre de 2021, de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pi d=S0188-252X2013000200012&lng=es&tlng=es.
Woo, O. (2017). La vulnerabilidad de la población migrante de retorno en la Zona Metropolitana de Guadalajara. En Adriana González y Olga Aikin Aralucela (coordinadoras) Procesos Migratorios en el Occidente de México. Instituto Tecnológico y de Estudios Superiores de Occidente (ITESO) pp. 171-202.
Zúñiga, V. (2013). Migrantes internacionales en las escuelas mexicanas: desafíos actuales y futuros de política educativa, Sinéctica, Revista Electrónica de Educa ción (40), Consulta en enero 2017. Disponible en: https://sinectica.iteso.mx/index. php/SINECTICA/article/view/50/42
Zuñiga, V., Hamann, E., y Sánchez, G. J. (2008). Alumnos Transnacionales: Las Escuelas Mexicanas Frente a la Globalización. México: Secretaría de Educación Pública.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Alma Leticia Flores Ávila & Elisa Cerros Rodríguez
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.