Prácticas culturales en la dinámica familiar en niños y niñas con Transtorno por Déficit de Atención con Hiperactividad

Authors

  • Evelyn Clarissa Zuñiga, César Jesús Burgos & Angelina Arauj

Keywords:

Family, Family dynamics, qualitative study, ADHD, family dynamics, qualitative study, ADHD

Abstract

Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) is one of the most prevalent disorders in childhood, family and social context in which they develop play fundamental roles for their improvement. The present study aims to address, from a qualitative point of view, the ways in which families experience the process of having a member of primary age diagnosed with ADHD, and how it manifests in their dynamics, taking into account the meanings and constructions about mental health. An intentional sample was used, in which 8 families were interviewed, who participated in the collaborative program between school and home for the development of life skills (CLS-FUERTE program); the inclusion criterion was having and / or caring for a child member with a previous diagnosis of ADHD. This study will contribute to understand the affectation of this symptomatology not only to the individual who suffers it, also in their family sphere, providing a description of experiences within families that allow Social Work and Social Sciences, to make epistemic and methodological contributions for the promotion of family and social support for care, detection, promotion of information, as well as interdisciplinary work for the functionality and inclusion of children with ADHD in their daily lives

Downloads

Download data is not yet available.

References

American Psychiatric Association (2013). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders: DSM-V (5th Edition.). Washington, DC: American Psychiatric Association

Araujo, E. A., & Izábal, C. E. (2014). Trastorno por Déficit de Atención con Hiperactividad en la actualidad: Evaluación y diagnóstico. En A. Mojardín, C. Zavala & B. Arita (coords.), Nuevas rutas de investigación e intervención psicológicas (pp. 115-139). México: Colección Hablama.

Araujo, E. A., Pfiffner, L., & Haack, L. M. (2017). Emotional, Social and Cultural Experiences of Latino Children with ADHD Symptoms and their Families. Journal of Child and Family Studies, 26 (12), 3512-3524.

Arita, B. (2006) Proceso de Salud-enfermedad. En B. Arita (2006), Síndrome de Burnout (pp. 11-18). México: Creativos 7 editorial. Bardin, L. (1991). Análisis de contenido (Vol. 89). Ediciones Akal.

Barkley, R. (2006). Attention-Deficit Hyperactivity Disorder: a handbook for diagnosis and treatment. 3rd edition. NY: The Guilford Press. Bassi, Javier. (2015). El código de transcripción de Gail Jefferson: Adaptación para las ciencias sociales. Quaderns de Psicologia, 17(1), 39–62. https://doi. org/10.5565/rev/qpsicologia.1252

Bauermeister, J. J. (2002). Hiperactivo, impulsivo, distraído: ¿me conoces? Guilford Press.

Berger, P. L., Luckmann, T., & Zuleta, S. (1968). La construcción social de la realidad (Vol. 975). Buenos Aires: Amorrortu.

Brown, T. E. (2009). ADHD comorbidities: Handbook for ADHD complications in children and adults. American Psychiatric Pub.

DuPaul, G. J., McGoey, K. E., Eckert, T. L., & VanBrakle, J. (2001). Preschool children with attention-deficit/hyperactivity disorder: impairments in behavioral, social, and school functioning. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 40(5), 508-515.

García, M., Pardío, J., Arroyo P., & Fernández, F. (2008). Dinámica familiar y su relación con hábitos alimentarios. Estudios sobre las culturas contemporáneas, (27), 9-46.

González de la Rocha, M. (1999). A manera de introducción: Cambio social, transformación de la familia y divergencias del modelo tradicional. Psicología social aplicada, 111-131.

Gracia, E., & Musitu, G. (2000). Psicología social de la familia (pp. 52-53). Barcelona: Paidós. Íñiguez, L. (1995). Métodos cualitativos en Psicología Social: Presentación. Revista de Psicología Social Aplicada, 5(1/2), 5-26. Llor, B., Abad, M. A.

García, M., & Nieto, J. (1995). La conducta de enfermedad. Problemática psicosocial. En B. Llor, M.A. Abad, M. García & J. Nieto, Ciencias psicosociales aplicadas a la salud (pp. 187-193). Madrid: Interamericana Mc Grawill.

Louro I. L., & Patten, A.S. (2010). La investigación familiar y el valor de la metodología cualitativa para el estudio del afrontamiento a la enfermedad sicklemica. Revista Cubana De Salud Pública, 36(1), 37-53. https://www.scielosp. org/scielo.php?pid=S0864-34662010000100006&script=sci_arttext&tlng=

McHale, S. M., & Huston, T. L. (1984). Men and women as parents: Sex role orientations, employment, and parental roles with infants. Child development, 1349-1361.

Mechanic, D. (1962). The concept of illness behavior. Journal of chronic diseases, 15(2), 189-194.

Minuchin, S., & Nichols, M. P. (1998). Structural family therapy.

Murcott, A. (1982). The cultural significance of food and eating. Proceedings of the Nutrition Society, 41(2), 203-210.

Núñez, B. (2003). La familia con un hijo con discapacidad: sus conflictos vinculares. Arch Argent Pediatr, 101(2), 133-142.

Polanczyk G, Salum G, Sugaya L, Caye A, & Rohde L. (2015). Annual Research Review: A meta-analysis of the worldwide prevalence of mental disorders in children and adolescents. J Child Psychol Psychiatry, 56(3), 345-65. https://doi. org/10.1111/jcpp.12381

Rodríguez, C., del Carmen, M., Montes de Oca Ramos, R., & Hernandez Díaz, O. (2014). La familia en el cuidado de la salud. Revista Médica Electrónica, 36(4), 462-472.

Ruiz-Olabuénaga, J. I., Aristegui, I., & Melgosa, L. (2002). Cómo elaborar un proyecto de investigación social. Cuadernos monográficos del ICE, 7.

Ruiz-Olabuénaga, J.I. (2013). Metodología de la investigación cualitativa. Tercera edición. Universidad de Deusto. Bilbao, España.

Sánchez, M. (2005). La metodología en la investigación cualitativa. Mundo siglo XX.

Sayal K, Prasad V, Daley D, Ford T, & Coghill D. (2018). ADHD in children and young people: Prevalence, care pathways, and service provision.

Lancet Psychiatry, 5(2):175-86. https://doi.org/10.1016/S2215- 0366(17)30167-0

Strauss, A., y Corbin, J. (2002). Bases de la investigación cualitativa: Técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada. Universidad de Antioquia.

Taylor, S. J., & Bogdan, R. (1987). Introducción a los métodos cualitativos de investigación (Vol. 1). Barcelona: Paidós.

Torres, L. E., Ortega, P., Garrido, A. & Reyes, A. G. (2008). Dinámica familiar en familias con hijos e hijas. Revista Intercontinental de Psicología y Educación, 10(2), 31-56.

Yárnoz Yaben, S. (2006). ¿Seguimos descuidando a los padres? El papel del padre en la dinámica familiar y su influencia en el bienestar psíquico de sus componentes. Anales de psicología, 22(2).

Zuñiga, E. (2019) Aproximación psicosocial a la dinámica familiar de niños y niñas con Trastorno por Déficit de Atención con Hiperactividad. [Tesis de maestría no publicada]. Facultad de Trabajo Social. Universidad Autónoma de Sinaloa.

portada

Published

2023-03-01

How to Cite

Evelyn Clarissa Zuñiga, César Jesús Burgos & Angelina Arauj. (2023). Prácticas culturales en la dinámica familiar en niños y niñas con Transtorno por Déficit de Atención con Hiperactividad. Perspectivas Sociales, 24(2), 73–94. Retrieved from https://perspectivassociales.uanl.mx/index.php/pers/article/view/182

Similar Articles

1 2 3 4 5 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.